دوشنبه 31 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ سرخرود کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)

⚡ سرخرود کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)

⚡ سرخرود کجاست؟ | جاذبه های دیدنی آن (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
21 تیر 1402



  • سرخرود کجاست؟

سرخرود از شهرهای توریستی ایران در استان مازندران، به علت تفریحات ساحلی که دارد، از مقاصد محبوب گردشگران محسوب می شود. 
شهر سرخرود از شهرهای شمالی نزدیک به دریای خزر، به واسطه دارا بودن خط ساحلی جذاب و زیبا، به یکی از مکان‌های توریستی معروف تبدیل شده است. این شهر از لحاظ موقعیت جغرافیایی، بین فریدون‌کنار و محمودآباد قرار دارد. طبیعت زیبای شهر و قرارگیری شالیزارهای سرسبز در مسیر سرخرود، جذابیت آن را دوچندان می‌کند. 

ساحل سرخرود

  • علت نام‌گذاری شهر به سرخرود :

درباره وجه تسمیه سرخرود نظرات مختلفی ذکر شده است. برخی نام‌گذاری این شهر را به دوره تیمور گورکانی و قتل عامی که در آن زمان صورت گرفت نسبت می‌دهند. به نظر این گروه، در آن زمان به علت وجود کشته‌های فراوان، رودخانه شهر به خون آغشته شد و به رنگ سرخ درآمد. به این جهت از آن پس شهر به نام «سرخرود» شهرت یافت.
بعضی دیگر بر این باورند که نام شهر از رودخانه هراز گرفته شده است. رودخانه هراز که بزرگ‌ترین رود در شمال ایران شناخته می‌شود، از میان شهر سرخرود می‌ گذرد و به دریای خزر می ‌ریزد.  برخی علت نام‌گذاری شهر به «سرخرود» را گل‌آلود بودن رنگ آب رودخانه هراز می ‌دانند که از دماوند سرچشمه می گیرد و از میان شهر می‌ گذرد. 

ساحل سرخرود

  • مسیر دسترسی به سرخرود :

سرخرود در استان مازندارن، در فاصله هشت کیلومتری غرب فریدون‌کنار و ۱۹ کیلومتری شرق شهر محمودآباد قرار دارد. بیشتر گردشگران این شهر از تهران به این مکان زیبا سفر می ‌کنند. فاصله پایتخت تا سرخرود بیش از ۲۰۰ کیلومتر است. پس اگر قصد دارید از تهران به این مقصد گردشگری زیبا بروید، به حدود سه ساعت رانندگی در جاده هراز یا فیروزکوه نیاز دارید.
بیشتر گردشگران سرخرود برای بهره‌مندی از تفریحات ساحلی شهر، به این مقصد گردشگری سفر می ‌کنند. برای دسترسی به ساحل سرخرود ابتدا به سمت میدان معلم شهر بروید و بعد از عبور از بلوار شهدا، به خیابان هراز غربی، جاده شیلات و گلشهر وارد بشوید. این خیابان به ساحل و دریای سرخرود می ‌رسد. 

ساحل سرخرود

  • بالا شهر سرخرود :

شهر سرخرود از لحاظ گردشگری، موقعیت یکسانی ندارد و برخی از مناطق آن به نسبت جاهای دیگر وضعیت بهتری دارند. منطقه بالاشهر، به علت وجود ساحل، به نسبت دیگر جاهای شهر موقعیت برتری دارد؛ زیرا این منطقه از لحاظ امکانات، توسعه بیشتری یافته است و قیمت بیشتری هم دارد. 
ساحل دریای خزر در سرخرود با چشم‌انداز رویایی به دریا، سبب بنای ساختمان‌های شیک و ویلاهای لاکچری بسیاری در این منطقه شد؛ همچنین موقعیت خوب ساحل و توسعه امکانات اقامتی در این مکان، به مرور قیمت ملک را افزایش داد. 

سرخرود

  • ساحل سرخرود :

ساحل سرخرود یکی از مقاصد گردشگری معروف و محبوب شمال ایران برای گردشگران به شمار می رود. شهر سرخرود، حدود ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی دارد که پنج کیلومتر از آن را ساحل سرخرود تشکیل می ‌دهد. بالا آمدن آب و شکل‌گیری مد در این ساحل چشم‌نواز، از زیباترین جذابیت‌های دیدنی این ساحل زیبا است.  
امکانات تفریحی بسیاری در ساحل سرخرود برای استفاده گردشگران فراهم شده است. تماشای زیبایی طلوع و غروب خورشید در این ساحل زیبا از جذابیت‌هایی است که تماشای آن چشم هر گردشگری را جلا می‌ دهد.
اطراف ساحل ماسه‌ای سرخرود، طبیعت سرسبز جنگلی واقع شده است که بر زیبایی آن می‌ افزاید. وجود روستاهای زیبا در اطراف ساحل و گشت و گذار در آنها جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.  

ساحل سرخرود

  • تفریحات ساحلی سرخرود :

ساحل سرخرود فضایی باز، زیبا و رویایی دارد. ساختمان‌های مشرف به دریا در این ساحل، با حریم قانونی ۶۰ متر فاصله ساخته شده‌اند؛ به این جهت ساحل، فضای کافی برای پیاده‌روی گردشگران دارد.. نیمکت و آلاچیق‌هایی در حاشیه سرخرود برای رفاه گردشگران قرار دارد که برای استراحت در نظر گرفته شده‌اند. کسانی که در ساحل پیاده‌روی می ‌کنند و یا قدم می ‌زنند از آن برای استراحت استفاده می‌کنند.  برخی از گردشگران نیز از آلاچیق ‌ها برای کمپینگ ‌های شبانه بهره می برند. 

1- شنا :

ساحل دریا در این منطقه، علاوه بر مکانی مناسب برای پیاده‌روی، محیطی امن برای شنا نیز محسوب می ‌شود. در این ساحل پلاژهای متنوعی برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است که به تفکیک خانم‌ها و آقایان قابل استفاده هستند.

ساحل سرخرود

2- عکاسی :

«تورسر» یکی از بخش‌های  ساحل سرخرود است که شرکت صید ماهی در آن فعالیت می کند. قایق‌های این شرکت در سطح دریا قرار دارند و تورهای خود را برای گرفتن ماهی از سطح دریا پهن کرده‌اند. تماشای ماهی‌ گیری در ساحل این شهر زیبا و عکاسی یا فیلم‌برداری از ماهی‌هایی با سایزهای متفاوت که به تور می افتند، از جذاب‌ترین تفریحاتی است که گردشگران سرخرود از آن استقبال می‌کنند.  
در حین گشت و گذار در ساحل سرخرود و تماشای زیبایی‌های آن، از مجسمه قوری غافل نشوید. عکاسی در کنار مجسمه قوری جزو تجربه‌های جذاب گردشگران در این منطقه است. 

عکاسی در ساحل

3- صرف غذا :

رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و کافه‌های بسیاری در اطراف ساحل سرخرود برای رفاه گردشگران در نظر گرفته شده است که هنگام استفاه از ساحل می‌توانند به راحتی در آنها استراحت کنند و با صرف غذا و یا چای اوقات خوشی را برای خود رقم بزنند. رستوران عالی مقام و کافه ساختمان آکس جزو بهترین جاهایی هستند که می ‌توانید در ساحل سرخرود صرف غذا و نوشیدنی را در آنها تجربه کنید. 

رستوران عالی مقام

4- اسب سواری :

یکی از تفریحات به یاد ماندنی که می ‌توانید در ساحل سرخرود تجربه کنید، اسب‌سواری است. اگر اهل هیجان هستید و تجربه اسب‌سواری دارید پیشنهاد می‌کنیم این تفریح لذت بخش را از دست ندهید؛ زیرا اسب‌سواری در کناره ساحل به همراه تماشای آب و طبیعت سرسبز اطراف، جذابیت غیرقابل توصیفی دارد.

اسب سواری در ساحل

5- قایق‌سواری و جت اسکی :

امکانات تفریحی دیگری نیز در ساحل سرخرود فراهم است که طبق سلیقه خود می‌توانید از آنها لذت ببرید. قایق‌سواری، جت اسکی و پاراگلایدر برای گردشگرانی که تفریحات آبی پرهیجان را دوست‌ دارند نمونه‌ای از امکانات موجود در ساحل هستند.

قایق سواری در ساحل

  • بهترین زمان سفر به سرخرود :

سرخرود مانند شهرهای ساحلی دیگر مازندران، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. هوای این شهر در زمستان سرد و بارانی و در تابستان گرم و شرجی است. بنابراین بهترین زمان سفر به این شهر و استفاده از ساحل کم‌نظیر آن، فصل‌های بهار، تابستان و اوایل پاییز هستند. ماه اردیبهشت در فصل بهار و ماه آبان در فصل پاییز، ساحل سرخرود فوق‌العاده است؛ زیرا در این زمان، شهر بهترین آب و هوا را دارد و گشت و گذار در آن بسیار مطبوع و لذت‌بخش است.  

اگر قصد سفر به سرخرود را دارید و به این فکر می‌کنید که کجا اقامت کنید نگران نباشید؛ زیرا برای اقامت در سرخرود گزینه‌های متنوعی وجود دارد. اغلب گردشگران سرخرود کسانی هستند که برای استفاده تفریحات ساحلی به این شهر می‌ روند. 

ویلا : 

در نوار ساحلی سرخرود، به‌ویژه در منطقه گلشهر، ویلاهای لوکس و گران قیمتی شامل ویلا ساحلی و ویلا استخردار نزدیک دریا وجود دارد که اقامت در آنها بر آرامش و لذت سفر شما می ‌افزاید. 
اگر جزو گردشگرانی هستید که اقامت با هزینه کم را اولویت خود قرار می ‌دهند، می‌توانید از دهکده ساحلی چاکسر برای اقامت استفاده کنید. ویلاهای این منطقه امکانات رفاهی مناسب و قیمت کمتری دارند. 

ویلا های ساحلی

سوئیت یا آپارتمان :

اجاره سوئیت یا آپارتمان در بخش‌های جنوبی شهر سرخرود و محمود آباد، یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می تواند هزینه اقامت شما را کاهش دهد.

آپارتمان های ساحلی

خانه‌های روستایی :

از دیگر گزینه‌ها برای اقامت در سرخرود، خانه‌های روستایی اطراف شهر هستند. نزدیکی به روستا‌های معلم کلا، شاه کلا، دریاسر و درویش آباد، به گردشگران این موقعیت را می ‌دهد که در صورت صلاح‌دید خود اقامت در روستا را نیز تجربه کنند.

کمپینگ ساحلی :

اگر به دنبال این هستید که تنها یک شب در ساحل بمانید و هزینه‌ای برای اقامت در ساحل سرخرود نپردازید، ایجاد کمپینگ در آلاچیق‌ها یا کنار نیمکت‌های ساحلی گزینه‌ای است که پیش رو دارید. اقامت در ساحل برای کسانی مناسب است که پیش‌تر تجربه گذراندن شب در ساحل را داشته باشند. 

کمپینگ ساحلی

  • جاهای دیدنی سرخرود و اطراف آن :

ساحل سرخرود مهم‌ترین جاذبه این شهر است؛ اما جاهای دیدنی نیز در اطراف شهر و نزدیکی ساحل وجود دارد که بازدید از آنها سفر شما را به این منطقه کامل‌تر می‌ کند.

1- رودخانه هراز :

رودخانه هراز که از دماوند سرچشمه می گیرد، از میانه شهر سرخرود می‌گذرد و به دریای خزر می ‌ریزد. این رود زیبا یکی از جاذبه‌های شهر است که برخی از گردشگران پیاده‌روی و قدم زدن در اطراف آن را می پسندند.

رودخانه هراز

2- تالاب سرخرود :

تالاب سرخرود در سه کیلومتری ساحل سرخرود قرار دارد و دسترسی به آن ده دقیقه طول می کشد. پرندگان متنوعی در این تالاب زندگی می‌کنند و اطراف تالاب از لحاظ پوشش گیاهی، طبیعتی سرسبز و منحصر به فرد دارد. این تالاب یکی از بهترین مکان‌ها برای علاقمندان به طبیعت برای تماشای پرندگان است. 

تالاب سرخرود

3- جنگل بونده :

جنگل بونده واقع در ۳۰ کیلومتری ساحل سرخرود، یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف این شهر زیبا است. این جنگل بکر، با ۸۰۰ هکتار مساحت در محمودآباد قرار دارد. پوشش گیاهی آن از اوجی، تمشک، واس، سرخاب، افرا، بلوط، توسکا، نارون، راش، گردو و...تشکیل شده است. جنگل بونده گردشگران بسیاری را برای گذران اوقات، پیاده‌روی، عکاسی و ایجاد کمپینگ جذب خود می کند. 

جنگل بونده

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ